Facebook
Facebook
Instagram

Kohti haasteita

Mitä sä häpeet? Mikä sattuu eniten tai päivittäin? Yksinäisyys, vähävaraisuus, työttömyys, masennus, krooninen sairaus, ylipaino? Missä se häpeä sitten luuraa? Kehossa, päässä, katseissa, kohtaamisissa, oman mielen supinassa? ”Miksi tunnen itsesi niin huonoksi, riittämättömäksi tai kelvottamaksi” moni pohtii.

Häpeä lukitsee usein Ilon, halun ja innon. ”Ei se kannata.” ”Ei musta ole siihen” ”En lähde mukaan.” Häpeän kasvualusta on epämääräisyys, tukahdetettu, tuomitseva kuittailu, sailailu ja piilottelu. Kun häpeälle antaa valtaa, se purkautuu luovuttamisina ja eristäytymisenä

Älä haavoita itseäsi somessa. Häpeää kannattaa työstää. On uskallettava laittaa  omakeskeneräisyys ja puutteet näkyville. Olemme kaikki omalla tavallamme keskeneräisiä. Täydellisyys on usein harha ja lavastus. Ja somesta niitä tuokiolavastuksia riittää jos haluat ruoskia itseäsi.

Haavoittuvuus on häpeän yksi koti. Mutta haavoittuvuus on myös luovuuden ja rakkauden koti.  Siksi haavoittuvuutta ei tarvitse karsia tai karsastaa.

Töki häpeää ”Häpeä on voimakkaan kipeä tunne tai kokemus siitä, että uskomme olevamme viallisia ja siksi liian arvottomia saamaan osaksemme rakkautta ja kuulumaan joukkoon.”  tunnettu häpeä- ja empatiatutkija Brene Brown kirjoittaa kirjoissaan. Hän antaa muutamia vinkkejä häpeäluurankoja vastaan.

Ymmärrätkö ja tunnistaa häpeän tunteena? Tarkkailetkö  mikä häpeää tuottaa, mikä sen laukaisee? Miltä se tuntuu? Pystytkö suhtaumaan häpeätilanteeseen kriittisesti ja tarttumaan niihin viesteihin ja tunteisiin, jotka saavat tuntemaan häpeää? Kykenetkö puhumaan, siitä miltä häpeä tuntuu?  Kykenetkö pyytämään apua häpeäkokemuksiin? 

Uskallusta ja suurta rohkeutta on astua kohti omaa haavoittuvutta, kohti omaa häpeää, sitä kaikkea pimeää puolta, jota niin mielellämme varjelemme myös itseltämme.

Empatiaa ja mokakokemuksien jakoa. Häpeän vastakohta on empatia eli myötätunto. Ja parasta myötätuntoa on itsemyötätunto  ”Aitous on päivittäinen harjoitus, jonka tavoitteena on lakata yrittämästä olla sellainen kuin ”pitäisi” olla ja hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.” Aitous on siis jatkuva harjoitus – ei yksittäinen päätös, uudenvuodenlupaus. Muita häpeän karkottajia ovat rohkeus ja toisille puhuminen. Jaettu mokakokemus on kuin lahja. Se on oiva vertaisapu niille jotka vielä tasapainoilevat omassa häpeähistoriassaan.

Hämää häpeää hyvällä. Häpeä on läsnä kuin varjomme. Häpeää voi loistavasti hämätä esimerkiksi auttamalla muita. Jos et osaa auttaa itseäsi, auta aluksi muita. Se tekee hyvää, lupaan sen. Tule tekemään hyvää esimerkiksi vapaaehtoisenamme. Aluksi pelkkä paikalle ilmestyminen riittää.

Vastalääkkeeksi tarjoamme kaikenikäisille häpeän karkottajaksi rentoa läsnäoloa, yllättävää leikkisyyttä ja paikoin pulppuavaa innostusta. Konkreettiset kehut on myös hyvää lääkettä häpeälle. Häpeä hajottaa yhteyttämme toisiin, Lähiöinnostajat lisää yhteyttä toisiimme.