Luokkarinki

Arviointikeskustelut alkavat taas pyöriä. Arviointikeskustelujen idea yhdistää kaksi tärkeää asiaa. 1) Kodin ja koulun kohtaamisareena, jossa vanhemmat voivat keskustella opettajan kanssa siitä miten lapsella menee. 2) Numeroarvioinnin sijaan saadaan arkituntuma siihen miten menee. Olisipa hienoa jos arviointikeskustelujen yhteydessä opettajat samalla herkillä tuntosarvillaan “rekrytoisivat” tai ehdottaisivat  oman luokkansa yhteysvastaavaan.

Luokkavastaavat yhdistävät ja innostavat ketterästi. Olisi tärkeää jatkuvan yhteydenpidon kannalta että jokaisella luokalla on vanhemmista valitut luokkavastaavat lukuvuoden ajan. Nämä luokkavastaavat voisivat tavata luokka-astettain sekä toimia tiedotus- ja tietolähteinen. Luokkavastaavien tärkeä tehtävä onkin pitää yhteystietolistat (sähköpostilistat, whatsup-rinki) ajantasalla, jotta kaikki vanhemmat saisivat tiedot tempauksista ja ideoista jotka edistävät luokan yhteisiä asioita.

Oma aktiivisuus ratkaisee. Toiminnan aktiivisuus vaihtelee opettajien ja luokkavastaavien innostuksen, mielikuvituksen ja resurssien mukaan. Vanhempaintoimikunta voi olla mukana käytännön järjestelyissä ja rahoittamisessa kun ideasta kasvaa luokkaa suurempi. Luokkarinki luo sekä yhteisöllisyyttä että antaa myös turvapiirin. Jos lapsi on mennytkin leikkimään ilmoittamatta kavereilleen, tämä selviää vaivattomasti. Lisäksi aktiivinen luokkavastaava voi tarvittaessa perustaa FB-ryhmän vanhemmille, jossa kommentointi on vaivatonta ja tarvittaessa reaaliaikaista. Ja hurjimmillaan aktiivi voi perustaa luokkablogin.

Luokan yhteystiedoston (mailiosoite ja puhelinnumero) päivittäminen sujuisi puolessa minuutissa/perhe arviointikeskustelujen yhteydessä. Koulun yhteisöllisyys tarvitsee vapaaehtoisia ja uusia tuulahduksia. Yhteystiedosto mahdollistaa ketterämmän tavan kommunikoida kuin Wilma tai paperitiedote.

Luokkaringistä ja luokkavastaavista on apua kun vanhemmat haluavat vaihtaa kommentteja esimerkiksi ip-kerhosta, valinnaisuuksista, luokkaretken varainkeruusta, opettajien yhteismuistamisesta, lähiretkestä tai vastaavasta. Pieni luokkakohtainen tapahtuma voi olla ketterämpi järjestää kuin koko koulun tapahtuma. Parhaat käytännöt leviävät sitten lähes omin voimin ;-D

 

luokkrinki