Pelon oppitunti

Nimeni on Eila. Olen 57-vuotias englannin kielen opettaja. Tällä hetkellä olen myös 8 C:n luokanvalvojana. Nyt minulla on menossa englannin tunti. Opetan kielioppia ja olen kääntyneenä liitutauluun päin. Kuulen, miten luokan johtaja Nikke kutsuu minua korpiksi. Tytöt nauravat kommentille ja sanovat, ettei se edes taida kuulla, se on muinaisjäänne. Pelkään näyttää reaktiotani, koska jotkut luokan pojista ovat jo tönineet minua muilla tunneilla. En kuitenkaan pidä toisten nimittelystä, ja käännyn katsomaan häiriköitä. Kehotan heitä olemaan hiljaa. Peräpenkissä istuva Nikke huomaa väpättävän alahuuleni ja sanoo, että nyt korppi alkaa varmaan itkeä. Hänellä on mälliä tälläkin hetkellä ylähuulessa ja hän heittää käytetyn mustan köntin luokan kattoon.

Koetan jatkaa tuntia huumorilla ja opetan oikeaa kieliopillista muotoa konditionaalista. Kysyn, miten sanoisit: mitä tekisit tämän luokan kanssa, jos olisit minun tilanteessani? Katja viittaa ja vastaa oikein, kehun häntä siitä. Nikke tarttuu tähän ja sanoo Katjaa laudaksi. On siinä opettajien nuoleskelija, Nikke puuskahtaa. Huomaan, että Tea istuu aivan Katjan selän takana ja hankaa viivottimen päätä tämän selkään hymyilevänä. Hän kuiskaa jotain Katjan korvaan ja tämä näyttää pelästyneeltä. Koulun kello soi välitunnin merkiksi ja oppilaat keräävät tavaransa. En ehdi antaa kotitehtäviä, kun häiriköt ovat jo lähteneet.

Katja jää luokkaan ja kysyy vielä kotiläksyjä. Hän on luokan paras oppilas ja hänen keskittymisensä kouluun pitää minua toiveikkaana opettamisen suhteen, vaikka monilla hänen luokkalaisistaan on käytösongelmia. Katja kertoo, että hän haluaisi puhua yhdestä asiasta. Istumme pulpetin ääreen ja hän sanoo, että Tea on kiusannut häntä jo pidemmän aikaa. Syksyn alussa Katja koetti ystävystyä Tean kanssa, koska hänellä ei ollut muita ystäviä. Hän huomasi pian, että Tealla on suuria hankaluuksia hillitä itseään. Hän on raapinut ja kuristanut Katjaa, eikä hyväksy sitä, että tämä ottaa etäisyyttä. Tänään Katja yritti mennä istumaan eri paikkaan kuin Tea. Tämä tuli kuitenkin hänen taakseen istumaan ja lopputunnista kuiskasi hänen korvaansa: mä tapan sut saksilla joku kerta, kun kukaan ei näe.

Olen järkyttynyt kuulemastani ja sanon puhuvani Tean kanssa. Katja vaikuttaa epäröivältä ja kertoo pelkäävänsä henkensä puolesta. Rauhoittelen häntä ja vakuutan, että asia on hoidossa. Välitunnilla kuulutan Teaa opettajanhuoneeseen ja hän tulee vastahakoisen näköisenä huoneen eteiseen. Siirrymme syrjemmälle ja pyydän häntä lopettamaan Katjan kiusaamisen. Tea kysyy, onko Katja kertonut jotain, koska hän ei ole kiusannut ketään. Myönnän, että Katja puhui asiasta. Tea mutisee joo ja lähtee opettajanhuoneesta.

Hetken kuluttua Katja juoksee opettajanhuoneeseen ja ehtii sanoa, että Tea koetti käydä hänen kimppuunsa. Tea ilmestyy huoneeseen ja tarttuu saman tien Katjan hiuksiin. Seison hetken ajan kauhistuneena paikallani, huoneessa on lisäkseni vain yksi opettajan sijainen. Tea alkaa retuuttaa Katjaa hiuksista ja huudan hänelle, että löysää irti tukasta. Sillä ei ole vaikutusta Teaan, joka huutaa raivostuneena lasittunut katse silmissään. Menen irrottamaan häntä tytöstä, mutta minä ja opettajan sijainen emme saa häntä irti. Hän repii Katjaa, joka itkee, että päähän sattuu. Tea pitää käsillään tiukasti kiinni tytön pitkien hiusten juurista ja hän potkii tätä vatsaan. Paikalle on kerääntynyt muutamia uteliaita oppilaita, jotka katsovat tilannetta naurunsekaisen hämmästyksen vallassa. Koulun terveydenhoitaja juoksee paikalle ja kolmisin onnistumme irrottamaan Tean Katjasta. Tea yrittää vielä tavoitella saksia opettajanhuoneen pöydältä, mutta saamme pideltyä häntä.

Tea viedään terveydenhoitajan huoneeseen rauhoittumaan. Katja jää murtuneena kanssani opettajanhuoneeseen, halaan häntä pitkään. Vien hänet terveyskeskukseen tarkastukseen. Vatsassa on mustelmia ja päästä irtoaa tukoittain hiuksia. Katja ei tule seuraavina päivinä tunneille. Soitan Katjan vanhemmille ja kysyn hänen vointiaan. He sanovat, että hän tulee kouluun vasta sitten, kun voimme taata hänelle turvatun koulupäivän. Katja tulee äitinsä kanssa sinä päivänä, kun asiaa selvitetään Tean ja tämän huoltajan kanssa. Kaksi sosiaalityöntekijää on mukana ja he istuvat Tean kummallakin puolella. Kun Katja kertoo, mitä välikohtauksessa tapahtui, Tea koettaa nousta ja tarttua uudestaan häneen. Sosiaalityöntekijät pitävät Teasta kiinni. Koulun rehtori ehdottaa lopulta, voisiko Tea vaihtaa koulua. Tean äiti vastaa, että se sopii, hän ei voi enää sietää tätä koulua. Olen ymmälläni hänen vihamielisestä asenteestaan. Myöhemmin kuulen, että Tea siirtyy perhekotiin.

Katja palaa takaisin kouluun. Nikke sanoo tunnillani Katjalle, että tämä sitten otti turpaansa. Silloin tunnen mittani täyttyvän ja huudan Nikelle, että nyt riittää. Komennan hänet ulos luokasta ja muut häiriköt katsovat nolostuneina hänen peräänsä. Rauha palaa luokkaan ja löydän itseluottamukseni. Jatkan luokanvalvojana yhdeksännelle luokalle. Katja kertoo jatkavansa opiskelua taidelukiossa, sillä hän pitää ilmaisutaidosta. Pyydän hänet teelle luokseni seuraavana kesänä. Katja sanoo, että Tea aloitti sattumalta samassa lukiossa. Katjaa oli kuulutettu yhtenä päivänä opinto-ohjaajan huoneeseen. Tea istui siellä opinto-ohjaajan kanssa ja pyysi anteeksi Katjalta. Katja kertoo vapautuneensa tuolloin väkivallan pelosta, jota tunsi pahoinpitelyn jälkeen. Hän kokee olonsa hyväksytyksi uudessa koulussa, jossa häntä rohkaistaan luovaan yhdessä tekemiseen.