Koulun myytinmurtajat

Esikuvan mukaisesti tässä käsitellään suomalaista koulumenestyskonseptia harrastaen samalla hieman amerikkalaista myytinmurtamista. Pasi Sahlberg, ansioitunut kiertävä koulumme puolestajapuhuja on kiteyttänyt suomalaisen menestyksen kulmakiviä. Ohessa niistä muutamia (kirjoittajan omalla sarkastisella täydennyksillä,

1) Lapsemme leikkivät, eikä heitä saateta liian aikaisin testeihin (treenatuiksi osaamiskoneiksi).

2) Naiset ovat olleet Suomessa tasa-arvon edelläkävijöitä aina, (vaikka naisen euro ei ihan vielä ole miehen euro).

3) Erinomaisuutta on saatu tasavertaisuudella (ei tasapäisyydellä)

4) Osallistaminen ongelmanratkaisun kautta ei pakkomielteisellä kilpailulla

5) Opettajat ovat oman työsnä johtajia eivät vain hallinnon alamaisia (alihankkijoita)

6) Vähemmän on enemmän. Meillä on vähemmän koulutunteja, läksyjä ja koulupäivät kuin muualla. Lapsemme aloittavat koulun käynnin keskivertoa myöhemmin.

7) Suomessa perheet eivät yksityisopettajia koulunkäynnin tueksi (paitsi valmennuskeskukset yliopistoon)

The Broken Compass -kirja aiheutti alkuvuodesta kohun Jenkeissä kun se väitti että vanhempien osallisuus, kova kilpailu ja erinomaiset opettajat eivät selitä akateemista menestymistä standarditesteissa.

Tätä ei pidä tulkita etteikö vanhempien osallisuus olisi merkityksellistä lapsen kouluviihtyvyyden kannalta. Jos vanhemmat eivät ole oleellisesti mukana kehittämässä parempaa koulua, kuinka voidaan puhua aidosta yhteisöllisyydesta, kasvatuskumppanuudesta tai lapsilähtöisestä toimintakulttuurista.

Miten myyttejä voisi sitten käyttää kotimaisen keskustelun herättelyyn.

Väite: Vain hyvät ja erinomaiset opettajat ratkaisevat koulutuspelin. Meillä on Suomessa maailman parhaat opettajat tai ainakin meillä arvostetaan opettajia työelämän kautta enemmän kuin muaalla. Tosin opettajien tasoerot niin pedagogisissa taidoissa, asenteissa kuin motivaatiossakin vaihtelevat kouluittainkin melko suuresti.

Väite: Luokkakoolla on merkitystä.  Perheen koolla on merkitystä, kunnan koolla on merkitystä, sotealueen koolla on merkitystä, sen koolla on merkitystä. Kyse on ryhmäilmiöistä ja vuorovaikutustaidoista. Luokka on rajattu tila, mutta oppiminen ei tapahdu vain rajatussa tilassa.  On luonnollista että pienempää ryhmää on helpompi hallita. Pienemmässä ryhmässä on enemmän tilaa yksilöille. Mutta koulutuspolitiikka on yhä enemmän talouspolitiikka. Luokat ovat sen kokoisia kun taloustilanne antaa myöten.

Väite: Peruskoulusta vientituote. Kuntien sisällä ei ole löydetty viisasten kiveä, maakuntien sisällä ei ole löydetty malliesimerkkejä, Suomessa ei ole löydetty Sampoa. Oppimiseen vaikuttavat asenteet, kullttuuri, sivistys, vuorovaikutus. Miten ne voidaan viedä vaikkapa arabimaihin?

Väite: Kiusaaminen ratkaistaan nollatolenranssilla Ei muuten ratkaista. Kyse on systeemisestä ryhmäilmiöstä. Rattijuoppus ei ole vähentynyt nollatoleranssilla, perheväkivalta ei ole ratkennut nollatoleranssilla

Väite: Mittaaminen on menestyksen salaisuus Lisää Pisaa, lisää mittauksia? Suomen salaisuus että olemme osanneet ottaa rennommin kuin muut mutta silti olemme olleet pärjänneet. Kuten urheilumaailmassa mentaalinen asenne ratkaisee. Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä ;-D

Aina kun luet uuden tutkimuksen muista rallatus: vale, emäväle, tilasto. Tilastot (ja osin tutkimuksetkin) saadaan taipumaan sellaiseksi kuin tilaaja haluaa rajaamalla tai painottamalla kysymyksenasettelua tai vaikuttavuustulkintoja. Ärsyttikö. Hyvä. Lue lisää.

http://blogs.kqed.org/mindshift/2013/09/good-talk-raising-smart-learners-through-rich-conversations

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2014/04/and-dont-help-your-kids-with-their-homework/358636/

http://www.edutopia.org/blog/myths-that-undermine-educational-effectiveness-mark-phillips

http://www.teachthought.com/trends/18-myths-about-education-that-are-all-tooeasy-to-believe/

http://www.ascd.org/publications/books/109041/chapters/Myths-Related-to-Learning-in-Schools.aspx

http://pasisahlberg.com/wp-content/uploads/2013/07/Belgrade-Talk-2013.pdf

http://pasisahlberg.com/wp-content/uploads/2013/07/BERA-Talk-2014.pdf